Een groot bedrijf. Een uitdagende interim-opdracht bij een stafafdeling die vanaf het hoofdkantoor, 50 werkmaatschappijen faciliteert met info- en automatisering. Goede interne communicatie is cruciaal en kan verbeterd worden. Ze roepen mijn hulp in. Vanaf dag één is het mijn missie om mezelf misbaar te maken.
2 Tips om jezelf misbaar te maken
Vraagtekens? Begrijp ik. Als je onmisbaar bent, is er immers sprake van afhankelijkheid. Die afhankelijkheid maakt dat jij facturen kunt blijven sturen. Tuurlijk, schoenmaker houd je bij de leest. Verwacht van een fietsenmaker niet dat hij zijn eigen website leert bouwen. Ik doel op opdrachten waarbij kennisoverdracht leidt tot het verbeteren van interne bedrijfsprocessen. Dat is negen van de tien keer ‘lekker vaag’. Daar zit nu net de crux én de kracht van jezelf misbaar maken:
1. Leg de samenwerking aan de monitor, zoals op de IC
In de verstandhouding tussen opdrachtgever en mijn rol als opdrachtnemer stel ik mijzelf altijd op als een soort hartbewaker. Focus op interne communicatie en deze verbeteren. Dat betekent vinger aan de pols houden. Ik leg mijn opdracht als het ware aan de monitor voor observatie én reflectie. Als ik merk dat er prioriteit wordt gegeven aan andere dingen of we koersen af. Prima, maar dan benoem ik dat. Trek aan de bel als je merkt dat de hartslag omlaag gaat. Zo blijven beide partijen scherp.
2. Doe een cursus projectmanagement
Dat brengt me gelijk bij de tweede tip: ieder uur dat je factureert heeft een zakelijke rechtvaardiging omdat deze bijdraagt aan rendement, ofwel een concreet resultaat voor je opdrachtgever. Zeker in de dienstverlening is dat soms lastig meten. Een huis bouwen en opleveren is heel concreet. Doelgroepdenken borgen in een bedrijfsproces, zoals in mijn geval, is gelijk een stuk minder concreet. Ik ben gedreven vanuit communicatie-expertise, maar vlieg al mijn opdrachten projectmatig aan. Een cursus projectmatig werken zoals PRINCE2 is een aanrader. Van je diensten concrete producten maken voorzien van planning, budget, risico-inventarisatie en resources. Op die manier creëer je meetbare variabelen zodat je zélf aan het stuur blijft.
Geef een reactie