Redboots Logo
  • Home
  • Kristel
    • Story behind the boots
  • Aanbod
    • Advies
    • Project
    • Persona Workshop
    • Zomertijd Workshop
    • Business Collage©
  • Opdrachten
  • Boek
  • Blog
  • Contact

Storytelling: de klant is de held in zijn eigen verhaal en jij gidst hem met je oplossing

30 januari 2023 door Kristel Veltkamp Reageer

Storytelling is al zo oud als de mensheid. Onze verre voorouders maakten al pictogrammen; in de vorm van grottekeningen. Kennisoverdracht? Gebeurde bij het kampvuur. Had je geen zin om in je berevelletje bij het kampvuur te zitten? Risico. Misschien werd nét die avond door het stamhoofd verteld wat je moest doen als je oog in oog stond met een sabeltijger. Grrr…

Verhalen delen = overleven als soort. En vandaag de dag vertellen we elkaar nog steeds verhalen. Om elkaar te helpen, elkaar te inspireren, elkaar denkstof te geven, of elkaar tegengas te geven.

Storytelling – het vertellen van verhalen – helpt om de wereld te begrijpen. Verhalen helpen om jouw plek te vinden. Je leest verhalen over mensen en organisaties die jouw bewondering aanwakkeren en daarmee een leidend voorbeeld voor je zijn. Want elk particulier verhaal heeft een collectieve laag. Je leest verhalen over mensen en organisaties die jou representeren. Je kunt je er – al dan niet – mee identificeren. Met de angst, zorgen, verlangen, dromen en doelen van de ander. Kortom: je verdiepen in andermans verhaal is brandstof voor het beter begrijpen van je eigen verhaal.

Rocky: klassiek voorbeeld van storytelling

Rocky is een klassiek voorbeeld van storytelling. Dan heb ik het over de film, met Sylvester Stallone. Ik zeg het er maar even bij, want ik merk tijdens worshops dat mensen onder de dertig meestal géén idee hebben als ik de slide met een afbeelding van Rocky laat zien. Enfin, Personage Rocky Balbao uit Philadelphia heeft niet zoveel toekomstperspectief. En dan gaat hij boksen. Hij krijgt de kans om het op te nemen tegen een zwaargewichtkampioen. Rocky is de held in dit verhaal. Zijn verhaal komt ergens vandaan en gaat ergens naartoe. Rocky krijgt behoorlijk wat op zijn bordje. En door de weerstand wordt het verhaal interessant. Sterker nog: als er geen probleem is, is er geen verhaal.

De klant is de held en jij bent de gids met je product of dienst

De klant is de held in zijn eigen verhaal en jij helpt hem als zijn gids. Met jouw product of dienst, bied je een oplossing voor zijn probleem. En met probleem bedoel ik: jij reikt iets aan wat ingaat op zijn pijn of fijn. Pijn? Er is ingebroken en jij vervangt alle sloten. Fijn? Jij boekt de vakantie als reisagent. Hoe kweek je attentiewaarde met jouw product of dienst? Door in te zoomen op zijn weerstand. Hij heeft ergens last van en hij verlangt ergens naar. En jij? Jij ontzorgt. Precies dáár zit jouw waardecreatie, zodat je waardevol bent voor je klant.

Tekst: Kristel Veltkamp

Beeld: Pixabay.

Tip: meer weten over storytelling?  De kracht van storytelling – waarom sommige verhalen aanslaan en andere niet – geschreven door Carmine Gallo, is een aanrader.

Categorie: Uncategorized Tags: almelo, blog, coaching, communicatie, communicatieadviseur, communicatiecoach, communicatiespecialist, communicatietips, deventer, enschede, hengelo, holten, klassiekvoorbeeld, kristelveltkamp, marketingcommunicatie, oostnederland, overijssel, Positionering, redboots, rocky, rockydefilm, salland, schrijven, schrijver, story, storytelling, training, twente, verhalen, workshops

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Advies
  • Project
  • Workshop
  • Kristel

Recente blog berichten

  • Storytelling: de klant is de held in zijn eigen verhaal en jij gidst hem met je oplossing
  • Elke week aandacht voor strategische communicatie: hak die olifant in stukjes en maak een tweetrapsraket (deel 2-2)
  • Elke week aandacht voor strategische communicatie: hak die olifant in kleine stukjes (deel 1-2)
  • Persona: wie is je klant werkelijk?
  • AMORE: krachtige interne communicatie

Bel of mail Kristel:

E kristel@redboots.nl
T 06 15 20 69 22
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Video
  • YouTube

Blijf op de hoogte via Redbootstalk©. Schrijf je hier in. Kijk, lees, en walk your talk.

Copyright Redboots 2015 - | Algemene Voorwaarden | Disclaimer