Niemand ziet dat je snauwt naar je partner, terwijl je de zwembadfoto met blue lagoon water uploadt vanaf je zonnebedje op Ibiza. Of dat je strontchagrijnig bent omdat je een afwijzingsmail ziet binnenkomen van het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd, terwijl je een zorgvuldig gefotografeerd wintertafereel met opkomende zon nog even bewerkt met een filter, voordat je ‘m op Facebook plaatst. Stel dat je met je beste vrienden, een krat bier en een lekker fikkie op het strand op Terschelling zit, moet dat gepost worden? Een uniek moment, met welk bewust doel deel je dat met de rest van de wereld?
Sociale en asociale gebruikers: glas halfvol, glas halfleeg
Er zijn onderzoeken naar type social mediagebruiker. Even zwart-wit gesteld: er zijn gebruikers die ondernemend en super sociaal zijn: zelf veel berichten plaatsen, liken, reageren en social media ook als verrijking zien; op de hoogte blijven. Autonoom, intrinsiek gemotiveerd, en niet zo bezig met de ander. Type: glas halfvol. Er zijn ook gebruikers die alleen kijken (soort voyeurisme) en niet reageren op berichten, terwijl ze zich steeds lamlendiger gaan voelen vanaf hun driezitsbank (lees: negatieve invloed op zelfbeeld), omdat ze zich vergelijken met anderen en gevoelig zijn voor meningen. Type: glas halfleeg. Ik geloof dat in de praktijk niets is wat het lijkt: actieve gebruikers die hartstikke eenzaam zijn en bruisende types die de hele wereld ontdekken en schitteren in afwezigheid op de socials. Hoe zit het met jou?
Bewuste boodschap brengen
Profilering via socials: strookt dat wel met wat we diep van binnen willen uitdragen? Klopt de online profilering met ons dagelijks leven? De kloof tussen de info die je zoekt op Google voor persoonlijke uitdagingen en de informatie die je online deelt. Hoe zit het met échte verbinding; contact met de ander en contact met jezelf. En precies dát stuk wil ik verdiepen. Hoe sociaal zijn social media? Vanuit identiteit en positionering smaakt dat naar meer.
Het perfecte plaatje: Redboots blogreeks #Fakestagram
Proef vooral mee; Redboots komt met een blogreeks over dit onderwerp onder de noemer #Fakestagram: hoe sociaal zijn we online? Stuur door, reageer: voed ons vooral. Dan kunnen we daarover schrijven. Hoogwaardige content maken die aanzet tot denken en doen: daar worden we namelijk ontzettend blij van.
Geef een reactie