Als je niet bezig bent met iets wat energie geeft, dan heb je geen brandstof voor mooie verhalen die iets zeggen over je organisatie, project of merk. Denk aan een kind dat terugkomt van schoolreisje of een collega van een wereldreis: waar begint hij met vertellen? Er is zoveel om te delen!
Wat heeft dit met marketingcommunicatie te maken? Alles. De basis. Als je bezig bent met dingen waarvan je geen twinkeling in je ogen krijgt, dan ga je niet schijnen en zullen mensen je niet zien. Letterlijk en figuurlijk. Niet alleen je ware jij. Oprechte zichtbaarheid vanuit zijn. Als het uit je tenen komt, dan is het echt. Nep, daar prikt iedereen doorheen. Geloofwaardigheid is een basisregel in branding! Daar begint het al.
“Als je hart ergens voor klopt ga je automatisch in standje tien.”
Lig je er wakker van?
Er moeten minstens twee mensen wakker liggen van jouw of jullie doel, anders krijg je het niet voor elkaar. Als het niet op de prioriteitenlijst staat van de ander, dan verdoe je tijd en energie. En dat wil niemand. Niets zo frustrerend als dat. Dus, zijn er meer mensen dan alleen jij die ’s nachts wakker liggen over hetzelfde onderwerp?
Hij zegt ‘ja’ en bedoelt ‘nee’
Gesproken taal en ratio zijn ontzettend belangrijk anno nu. Als je daar op stuurt, hoeveel resultaat boek je dan? Je vraagt om input voor de 12e van de volgende maand. Je projectteam stemt in met het voorstel. Het komt op de actielijst. Als het de 17e van de maand is heb je van twee van de vijf mensen input binnen. Dat wordt erachteraan bellen, mailen. Met tegenzin doe je het, alleen het geduw en getrek ben je spuugzat. Een waardevol signaal! Durf vooral je intuïtie te volgen. Daar zit veel potentieel. Alleen in onze Westerse wereld is dat soms knap lastig. Een besluit nemen op basis van een feit is vaak beter dan op basis van een vaag onderbuikgevoel. Informatie objectiveren? Ik ben groot voorstander. Alleen: vaak is dat buikgevoel wel een signaal…
Voor een rood stoplicht blijven staan brengt je niet verder. Alleen het vergt lef om uit te stappen op een kruispunt om de balans op te maken. En toch is dat precies wat je moet doen. Stap er eens uit en voel de kracht van non-verbale communicatie. Stroken de woorden van de ander met zijn daden? De grimas op zijn gezicht, de toon van zijn antwoord: klopt het allemaal? Vaag misschien, alleen probeer er eens bewust op te letten. Je haalt er meer informatie uit dan je nu denkt, heus. Kom je tot de conclusie dat energie niet stroomt? Dan blijft de boel – net als voor een rood stoplicht – stilstaan.
Doe het anders, kap ermee of: take it.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je verder (Albert Einstein).
Kom jij tot de conclusie dat je op deze manier de wedstrijd niet gaat winnen, vraag je dan af: “Met wie wel”? Ga in gesprek en benoem de situatie. Verandert er niets? Heb je alles gedaan wat in jouw cirkel van invloed zit (Stephen Covey); maak dan een keuze:
A = accepteren
B = veranderen
C = weggaan
Niets zo veranderlijk als mensen, projecten en processen. Stoppen óf het anders doen vergt vaak meer moed dan zo doorgaan. Blijf groot dromen en blijf kleine stappen zetten. Als je onderzoekt waar de energie stroomt, dan gaan dingen vanzelf en kom je op plekken waar je niet eerder bent geweest.
Gereedschapskist: deze vragen helpen. Zet eens op een rij en beantwoord de vragen.
- De klassieke kop koffie. Wie zou jou een stapje verder kunnen helpen? Vanwege zijn expertise of netwerk? Gewoon plannen. Je hebt niets te verliezen.
- Zet op een rij: bij welke mensen ga je ‘aan’ en bij welke mensen ga je ‘uit’? Ofwel, welke mensen geven je energie tijdens en vooral ná afloop van het gesprek? Dat uit zich vaak in een opgewekt gevoel, zin in de zaak en nieuwe ideeën.
- Zeggen wat je doen en doen wat je zegt: wie komt zijn afspraken na? Heb je het gevoel dat je politieagent bent? Zijn alle belangen helder? Staan de neuzen dezelfde kant op? Is het doel eenduidig? #denkstof!
- Heeft iedereen hetzelfde tempo of ben je onbewust aan het demarreren en raak je de verbinding kwijt? Ofwel, loop je voor (of achter) op de muziek?
- Proactief of reactief? Neemt iemand zelf initiatief om een bijdrage te leveren? Vraagt hij of zij geïnteresseerd naar de status? Of juist niet?
Het maakt niet uit hoeveel uren je werkt
“Als je hart ergens voor klopt ga je automatisch in standje tien,” zei Marco Aarnink (oprichter van Drukwerkdeal.nl) eens in een interview in een bijlage van de Stentor.
Pinda’s en vuur
Probeer maar. Gooi maar eens een zak pinda’s in een vuurkorf (op eigen risico. Laat dit geen stimulans zijn voor gedrag à la Jackass). De vlammen worden enorm. Daar zit energie in! Nu ontdekken hoe je de noot kunt kraken zodat de energie (weer) gaat stromen.
Geef een reactie