Tip 1: Daar kijkt geen hond naar? Daag jezelf uit!
Een e-mailnieuwsbrief hoeft niet te bestaan uit lange lappen tekst ‘waar geen hond’ naar kijkt. Het kan anders. Heus. Je kunt ook een ludieke videoboodschap brengen via je e-mailnieuwsbrief. Of een paar korte items schrijven. Zo creëer je weer even een top of mind positie. Gemiste kans als je die laat gaan. Ofwel, het is een prima methode om weer een contactmoment te creëren met je doelgroep en je expertise over het voetlicht te brengen.
Tip 2: Laat je smoel zien mét design
Laat je grafisch vormgever een multi-inzetbaar template ontwerpen dat je gericht in kunt zetten voor zowel themacommunicatie als actiecommunicatie. Mooie kans om je identiteit visueel te maken. Plus: je eigen bronbestand dat je telkens opnieuw kunt gebruiken.
Tip 3: Creëer je content efficiënt
Werk met een contentformule (rubriekdenken), inclusief kalender (hoe vaak per jaar?). Bedenk per e-mailnieuwsbrief een thema (maak een onderwerpenlijst aan, dat vereenvoudigt contentcreatie) en werk met gerichte doelgroepsegmentatie (relevantie leidt tot conversie).
BONUS tip: Bedenk iets originelers dan het woord ‘nieuwsbrief’
Nieuwsbrief is een containerbegrip en heeft een hoog 1993-gehalte. Dat kan anders. Geef het beest een leuke naam. Als een soort titel (denk aan een magazine). Ik heb bewust gekozen voor Redbootstalk om de nieuwsbrief te laden als ‘eigen’ medium. Blijf je bij het woord nieuwsbrief? Ok. Denk dan bewust na over wáár je dat woord gebruikt. De onderwerpregel vullen met: nieuwsbrief nummer zoveel heeft weinig zeggingskracht. De attentiewaarde valt of staat met hoe jij de onderwerpregel inzet. Vul ‘m met een kietelende zin of een prikkelende vraag.
Marleen says
Leuk stuk Kris! Je hebt helemaal gelijk. Jouw tips zijn goed bruikbaar!