Voorjaar in de lucht. Woohoo! Als je schrijft over je werk, breng je een vliegwiel in beweging. De 101 ideeënbus ontwaakt. Hoe dan? Maak je punt!
Met de verkiezingen nog vers in het geheugen kunnen we het debat als voorbeeld nemen. Ben je voor of tegen een stelling? Stel jezelf drie politici voor die op een stelling reageren. Nummer één is voor, nummer twee is tegen en nummer drie geeft aan ‘neutraal’ te zijn. Interessante wending, complex vraagstuk of bewijs van geen kleur durven bekennen? Veel thema’s zijn natuurlijk niet zwart wit. Als jij kiest voor vlees of vis kun je een punt maken en positie claimen. Wil je jouw organisatie goed positioneren en overtuigend overkomen? Maak dan je punt.
Hoe maak ik mijn punt dan?
- Specialiseer. Veel bedrijven zijn groot dankzij focus op een specifieke niche. Een branche, een specifiek onderdeel (van een machine), of een product/dienst voor een specifieke doelgroep (tweepitters, senioren, backpackers, miljonairs, singles). Dat is al een eerste stap om je positie in de markt te claimen.
- Werk vanuit ideologie. Geloof je ergens in? Deel die overtuiging. Dat hoeft niet zwaar en groots te zijn. Het kan terugkomen in een aanpak die jij hanteert, een ambitie die je hebt of een kernwaarde die de identiteit van je organisatie kleurt. Je geeft aan waar je voor staat en wat je drijft. Als jij kiest, zal een doelgroep jouw kiezen omdat het hen aanspreekt.
- Zeg ja of nee. Simpel voorbeeld. Als ik vraag: ‘Wil je thee of koffie’ en jij zegt: ‘Oh, maakt mij niet uit.’ Dan neem je geen regie als het gaat om de keuze. Een keuze maken is een ingrediënt om stevig en met zelfvertrouwen over te komen.
Je bent een waardeloze adviseur als je niet benoemt wat je ziet
Politici zetten zich in voor de inrichting van onze maatschappij. Ze vertegenwoordigen standpunten van hun partij. Wat kan anders? Wat is hun oplossing? In zekere zin kun jij ook op die manier positie claimen en groeien en bloeien als specialist. Soms zie je dingen tijdens je werk die je liever niet aan de kaak stelt omdat het simpelweg niet op je bord ligt.
Kijk je weg?
Proactiviteit wordt gewaardeerd, althans dat is mijn ervaring. Jij kunt een bijdrage leveren aan de oplossing door te signaleren en een voorstel te doen hoe het ‘anders’ kan. Effectief communiceren heeft drie lagen: proces, inhoud en vorm. Als een samenwerking niet lekker loopt kun je ervoor kiezen je onder te dompelen in de inhoud. Welke impact heeft dat op het resultaat? Yep, deze dynamiek overstijgt natuurlijk deels het marketingcommunicatievak.
Plant zélf nieuwe zaadjes
Echter, als je niet signaleert wat je feitelijk ziet en geen voorstel doet in de vorm van een oplossing, dan ben je -naar mijn mening – een waardeloze adviseur. Handel vanuit gezond verantwoordelijkheidsbesef. Probeer niet als Atlas de wereld te dragen. Jij kunt niet (in je eentje) alle problemen in de organisatie oplossen. En ja, indirect heeft dit alles te maken met de positionering van jezelf als specialist. Je steekt je nek uit. Naast je vakkennis toon je betrokkenheid. Je zet jezelf in voor de goede zaak. Jouw gedrag kan een voorbeeld zijn voor de rest. Een positieve indruk achterlaten is cruciaal voor groei & bloei. Wedden dat je nieuwe zaadjes plant?
Geef een reactie