Het tweedelige herenkostuum: lichtgrijs, donkergrijs, donkerblauw of lichtblauw? De eerste drie variaties zie ik té vaak voorbij komen. De vierde klinkt me verfrissend in de oren, maar zie ik praktisch nooit.
Vaker dan me lief is zie ik representatieve (jonge) mannen in niet-onderscheidende confectiekostuums. Dat kan volgens mij anders en ik daag je bij deze uit als je voldoet aan dat profiel.
Rode schoenen
Een tafelgesprek op een businessmeeting. Een journalist interviewt een ondernemer. Ik zit in het publiek, luister en aanschouw. De journalist draagt rode schoenen. In mijn beleving helemaal top en ‘fashionable’. Op een zeker moment krijg ik bijna te doen met de beste man. Te pas en te onpas vliegen quasi-grappig bedoelde opmerkingen door de zaal over de stappers in kwestie.
Is dit een diepgeworteld calvinistisch trekje onder het mom: ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’? Nu draag ik zelf het liefst mijn rode Sendra Boots in combinatie met mijn fleurige Desigual-mantel. Kwestie van smaak, natuurlijk. Waar de dames kunnen variëren, zijn de meeste mannen van maandag tot en met vrijdag overgeleverd aan het tweedelige herenkostuum. Ik ben blij dat ik geen man ben!
Laat zien wie je bent
Uiteraard is een dresscode direct gelieerd aan de branche waarin je werkzaam bent en kleedt een Art Director bij een reclamebureau zich doorgaans anders dan een Strafrechtadvocaat. Trendsetten is lastig, zeker in een jarenlange traditie van de firma Standaard Stropdassen & Co. Je wilt je reputatie hoog houden bij het management én je klanten. Buiten de groep vallen wil je niet riskeren. Via deze blog doe ik een oproep aan het andere geslacht. Mannen die zich dagelijks – met tegenzin – in zo’n
grijs gewaad hijsen en eigenlijk stiekem wel anders willen en meer kleur willen bekennen. Doe het!
Mode communiceert
Net als het uitdragen van een missie of de boodschap in een persbericht: kleding is een communicatiemiddel. Het zegt iets over jou en je functie. Naast representativiteit kun je jezelf juist onderscheiden door een persoonlijke tint. Hoe dichter iets bij jou staat, hoe comfortabeler het aanvoelt. Deze ‘authenticiteit’ straal je uit waardoor je – vaak onbewust – sterker overkomt in een gesprek of onderhandeling. Presenteer jouw kledingstijl op de werkvloer als ‘early adaptor’. Wie weet volgen jouw collega’s massaal en doorbreek je de impasse van ‘de leuke man in het saaiepaktijdperk’.
Niets is wat het lijkt
Als dagvoorzitter raak ik in gesprek met een gast op een event waar ik het programma aan elkaar praat. Hij praat heel zachtjes en monotoon, zijn schouders hangen. Hij draagt een beige trui op een vale spijkerbroek. ‘Grijze muis’, denk ik aanvankelijk. Blijkt het een succesvolle zakenman te zijn die thuis zeven Ferrari’s in een loods heeft. Dat illustreert de andere zijde van de medaille; niets is wat het lijkt. Oordeel niet te snel op uiterlijk, want voor je het weet loop je een zakelijke deal mis. Dat zou zonde zijn.
Geef een reactie