Je ziet het op het web dagelijks gebeuren: nieuwsbronnen die elkaars berichten bijna letterlijk overnemen. Epidemische verspreiding via internet volgt. Journalistiek gezien kun je vraagtekens zetten bij het checken van de harde feiten. Vanuit het perspectief van contentmarketing stel ik de vraag: wat voeg jij als ‘doorplaatser’ van het bericht toe aan waarde? Pep je het bericht op met jouw visie als extra ingrediënt? Of kopieer én plak je de link van het bericht, zonder opmerking? Alsof je water toevoegt met als resultaat een kleurloze boodschap. Als je peper toevoegt wordt je boodschap intenser. Dat kan zijn: een mening, een oplossing of een tegengeluid. Check hieronder hoe je dat kunt doen.
Leuk Kristel, koken doe ik wel in de keuken
Begrijp ik. Ben nou eenmaal gek op metaforen en verliefd op beeldspraak. Interessant is: wat kun jij toevoegen aan nieuws en ontwikkelingen in de samenleving? Hoe kun jij vanuit je eigen vakinhoudelijke expertise een element toevoegen aan een bericht, zodat jij op die manier je eigen content creëert en laat zien waar je voor staat?
Verrijk zélf bestaande berichten in twee stappen
Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi. Voeg in twee stappen pit toe aan bestaande berichten en creëer je ‘eigen’ content.
Stap 1: Zet je zintuigen op scherp in nieuws- en vakmedia
Zet je zintuigen op scherp in nieuws- en vakmedia en pak het bericht dat verband houdt met jouw business met beide handen aan om daarover te communiceren. Jouw kans? Pit toevoegen. Hoe? Verrijken. Zie stap twee.
Stap 2: Haak in op de boodschap, strooi met peper en voilà
Stel er is een bericht over het thema ontlezing onder schooljeugd en jij hebt een boekhandel. Haak in op die boodschap door een voorleesmiddag te organiseren samen met de bibliotheek, gooi de klassiekers in de aanbieding en plaats een like&win actie op Facebook. Resultaat: content-ingrediënten die je kunt doorvertalen naar een bericht voor de Huis-aan-Huiskrant, je e-mailnieuwsbrief, een poster of in je winkel. Of wetenschappers ontdekken dat havermout eten leidt tot minder rimpels (ja, ik bedenk het terplekke als voorbeeld) en jij verwerkt of verkoopt havermout: tadaa een ingrediënt voor eigen contentcreatie. Voeg jouw mening toe. Of geef er een ludieke twist aan en voilà.
Bon appétit!
Geef een reactie