Je gaat me toch niet vertellen dat tafel 11 is weggelopen? Zei de eigenaresse met een lichte snauw in haar stem, nadat ze een blad vol drankjes op de bar parkeerde. Ze vervolgde met: “Communiceer Laurens, communicéér.”
Een kroeg, in Deventer op een zonnige vrijdagmiddag, nog niet zo lang geleden. Het was druk in de stad. Samen met mijn lief aanschouwde ik de wisselwerking tussen het personeel en de gasten. Ik vraag me af of Laurens die baan nog heeft. Hij liep enigszins verloren op het terras rond als hij even geen orders opvolgde. Terwijl hij tig tafeltjes kon afruimen. Het was vast zijn eerste dag.
Communicatie: de lijm en het mes
Alles valt of staat met communicatie. In de bediening in de horeca, in een commercial, of tijdens een verkoopgesprek met je klant. Daarom vind ik mijn vak zo boeiend, want communicatie is als lijm: het kan een relatie verbreken én maken. Via effectieve communicatie maak je meer verbinding. Ineffectieve communicatie kost vaak een bak energie en vaak ook: geld. Persoonlijk of (massa)mediaal. Communicatie is overal. Ook in de stilte. Bovenal is het breed. Dus even op een rij wat ik ook alweer doe en vooral waarom.
Doe jij ook grafische vormgeving?
Eh, nee. Websites bouwen en vormgeven doe ik niet. Ik maak ook geen sales funnels waarbij ik return of sales meet. Wel kijk ik naar communicatie met een marketingbril: aan welk doel draagt het bij en wat levert het op? Ik ben een tolk. De vertaler van jouw boodschap naar de wereld. Taal is mijn gereedschap. Daar ligt mijn kracht en daar word ik blij van: communicatieplannen maken en verhalen schrijven die raak zijn. Oprecht, van hart tot hart.
Communicatievraagstuk aanpakken in 3 stappen
Stap 1: gedachten downloaden
Ik help je met gedachten downloaden. Samen kijken we naar welke woorden je nodig hebt voor de kernboodschap om je doelgroep te bereiken, te boeien en te binden. Dat betekent: terug naar de basis. Wie ben je als organisatie? Waar sta je voor? Welke waarde creëer jij in de markt? Welke drijfveren van je (potentiële) klant wil je aanraken?
Stap 2: gaan we informeren, inspireren, overtuigen, kopen?
Dan gaan we kijken naar de strategie. Hoe gaan we je doelgroep bereiken? Wat is de boodschap? Op welk gedrag sturen we aan (informeren, inspireren, kopen etc)? Wat hebben we nodig (website, e-mailmarketing, event etc). Hoe gaan we het gestalte geven (teksten en beelden) en continuïteit borgen (in de organisatie of inhuren)?
Stap 3: rode laarzen aan en gáán met die banaan!
We trekken de rode laarzen aan voor de uitvoering. Het gaat trouwens niet over mijn rode laarzen, het gaat over die van jou. Kleur bekennen en in beweging komen. Daarin kan ik een regierol pakken. Samenwerken doe ik met je communicatiemedewerker, reclamebureau, tekstschrijver, vormgever, IT-specialist om dát te creëren waarmee je organisatie de boer op kan.
In mijn kracht als communicatieadviseur en als dagvoorzitter: LSD
Bereiken, boeien binden. Ook op het podium. Is dagvoorzitter zijn iets heel anders? Nee, hoor. Als communicatieadviseur ben ik in gesprekken eigenlijk altijd bezig met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Afkappen als we afdwalen. Verdiepen of verbreden als het interessant wordt. Een techniek die essentieel is als er sprekers zijn die langdradig zijn of als er vragen uit de zaal komen die niet helder zijn. Ondertussen bewaak ik de tijd als een tijger. Als het moment het toelaat, is het de kunst om de boel wél te laten gaan. Want, creativiteit en improvisatie zijn ook nodig. Als er een keer iets anders gaat dan het draaiboek vertelt – en dat is vaak zo -, dan kun je daar gebruik van maken. Als ijsbreker. Als ingrediënt voor je verhaal.
Mijn stem als instrument: vanuit het hart intoneren
Met mijn aandacht en intentie ben ik als dagvoorzitter ook altijd bij het brengen van de boodschap. Precies zoals ik doe als communicatieadviseur. Met zorgvuldig gekozen woorden, die ik vanuit mijn hart intoneer. Niet voor het voetlicht brengen, maar erover. Met mijn stem als instrument. Ik spreek mezelf toe om kalmte te bewaren (want ja, ik heb ook best gezonde zenuwen hoor). En als ik zie dat de mensen van de organisatie stresskipperig zijn – en dat is ook vaak zo tijdens evenementen – dan vraag ik: “Heb jij al wel koffie gehad vandaag?” Vaak is het antwoord nee en dan haal ik koffie. Met een koek. Belangrijk: goed voor elkaar zorgen. En dat vind ik ook fijn om te doen. Als sociale verbinder in de groep. Er zijn. Open naar elkaar luisteren.
Presenteren: hoe het bijna 10 jaar geleden begon
Mijn eerste (grote) optreden was trouwens tijdens de Triathlon Holten. Dat smaakte naar meer. Het was het vonkje om meer te doen met mijn dromen: schrijven en presenteren. En zo geschiedde. Wist je dat ik ook modeshows heb gepresenteerd? Van Leidschendam tot Enter en alles daartussen. Gaandeweg ontdekte ik dat zakelijke evenementen toch beter bij me passen. En ik hoop dat ik nog heel veel mag leren. De leerling en de weg zijn. Dat ik nog heel lang mag werken, vanuit goede gezondheid. Om veilig terug te keren naar datgene wat aan het einde van elke werkdag het allerbelangrijkste is: thuis.
Home is where the heart is
Thuis. Voorlopig ben ik daar meer. Hoewel ik in september vol goede moed ben gestart met werken na mijn bevalling, volg ik nu mijn intuïtie en luister ik naar mijn lijf. Die stap laat zich vatten in een simpel en tegelijkertijd moeilijk woord: rust. Ik heb rust nodig. Drie kinderen krijgen in vijf jaar tijd in combinatie met een eigen zaak. Het is fantastisch én veel.
Marleen says
Heel mooi verwoord Kristel! Ook moedig om de stap naar meer rust te nemen. De kids worden vanzelf ouder en zelfstandiger…. jouw toekomst als ondernemer kan nog jaren verder ontwikkelen.
Take care! Keep strong .
Liefs uit Warnsveld!
Kristel Veltkamp says
Dank je wel Marleen!