De presenteerklassieker ‘the elevator pitch’. Open deuren en niets nieuws onder de zon. En toch is het goed om af en toe stil te staan bij de manier waarop jij jezelf introduceert in nieuw gezelschap. Zo voorkom je dat je met een standaard ‘riedeltje’ komt zonder bezieling als je vertelt wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Jezelf neerzetten. De verleiding weerstaan om altijd bij hetzelfde kliekje te gaan staan als je binnenkomt bij een bijeenkomst. Netwerken gaat verder dan business binnenharken. Het gaat over het opbouwen van duurzame relaties. Als je dát doet, heb je de halve wereld. Pitchen en netwerken zijn als ham en kaas op een tosti: ze werken complementair. En onthoud: je krijgt maar één kans voor het maken van een eerste indruk. Hierbij een aantal praktische tips op een rij als het gaat om pitchen en netwerken.
En dan sta je plotseling in de lift met hem of haar……
Vooraf een klein stukje theorie. Je staat in de lift met bijvoorbeeld je droomopdrachtgever. Compleet onverwacht. Hij of zij kan elk moment uitstappen, dus je moet jezelf in korte tijd presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner. Je wilt zijn of haar aandacht trekken. Letterlijke vertaling van elevator pitch is: verkoopverhaal in de lift. Je deelt je sterke punten en vertelt wat jij te bieden hebt. Dit verhaal heb je altijd paraat en stem je af op je gesprekspartner. Dus, als ik je er bij wijze van spreken ’s nachts voor wakker maak, dan zit jij rechtop in bed en rolt jouw pitch moeiteloos van je tong.
Tips voor een pitch die blijft hangen
- Heeft een prikkelende opening en maakt nieuwsgierig. Probeer te triggeren en niet alles te vertellen! Een elevator pitch is juist de ‘begin-set’ van een later gesprek.
- Is kort en krachtig (1 a 2 minuten).
- Wordt met overtuiging gebracht. Je krijgt maar één kans voor het maken van een eerste indruk. Zowel verbaal als non-verbaal! Relax en lach!
- Denk na over je outfit. Kleding is een vorm van communicatie.
- Gaat in op welke oplossing jij brengt: ofwel wat heb jij de ander te bieden hebt.
- Bevat geen wollige taal, maar is concreet. Niet: de kwaliteit is verbeterd. Maar door de kwaliteitsverbetering is de klanttevredenheid met 30 % gestegen.
- Er moet een lampje gaan branden bij de ander door aan te sluiten op zijn referentiekader. Gebruik metaforen of visualiseer wat je doet. Brandt dat lampje en maak je een goede indruk? Dan heb je kans dat je opgeslagen wordt in de bovenkamer. Zo niet, vergeet het maar. Dan is het: DELETE.
- Bescheidenheid is mooi, maar wees trots op wat je te bieden hebt. Profileer jezelf. Deel je succes. Je kunt niet zijn wat je niet kunt zien!
- Eindigt met een vraag of maakt de ander nieuwsgierig, zodat er stof is om een gesprek te beginnen.
Netwerktips om duurzame relaties te bouwen
Netwerken gaat over elkaar leren kennen en relaties bouwen. In deze blog richt ik me op netwerken in het ‘eggie’ waarbij je elkaar in de ogen aankijkt. De digitale netwerken laat ik buiten beschouwing. Mensen met een goed netwerk hebben de halve wereld. Als je een goede dag hebt vol energie, dan stap je makkelijker op mensen af. Heb je een baaldag, dan is de verleiding groot om linea recta richting die bekenden aan de bar te gaan. Misschien herken je dat. Wees natuurlijk niet te streng voor jezelf, echter besef dat netwerken niet vanzelf gaat. Misschien krijg je juist energie op je baaldag als je met iemand in gesprek raakt die je nog niet kent.
- Netwerken heeft een zakelijk karakter; behandel het ook zo. Kom op tijd!
- Hoe schud jij de hand? Geef een korte, stevige handdruk. Kijk de ander aan.
- Andere mensen zijn net mensen: vinden het ook eng om op iemand af te stappen in een zaal vol onbekenden. Zoek in zo’n geval een iemand op die voor jouw gevoel gelijkgestemd is.
- Verras met je openingszin om een standaard antwoord te voorkomen. Niet: ‘Wat doe je voor de kost’, of: ‘Ik zal me even voorstellen.’ Maar: ‘Ben je al eerder op deze locatie geweest’, ‘Wat is het koud/warm hier hè’, ‘Heb je de wedstrijd van gisteren gezien?’
- Blijven plakken bij bekenden is verleidelijk. Doe dit juist NIET. Stel je open voor nieuwe mensen en probeer ze te spreken.
- Wees voorzichtig met ingewikkelde hapjes. Voor je het weet sta je te jongleren met je glas, hapje én wil je iemand de hand schudden. Probeer een hand vrij te houden.
- Een goede netwerker introduceert mensen aan elkaar. Zowel tijdens een zakelijk evenement, als daarna. Ze zullen je dankbaar zijn!
- Focus op de ander helpen. Als je alleen komt ‘halen’ is de psychologische én financiële transactie niet in balans. En dus niet duurzaam. Het is ook de kunst om wederkerigheid vanuit een groter perspectief te zien. Als jij een warme lead hebt voor iemand en je verwacht iets terug, dan leen je iets uit. Netwerken gaat ook over geven zonder direct iets terug te verwachten.
- Wees proactief in contact onderhouden. Klim in de telefoon, plan een bakkie, of stuur een kaartje. Net als de liefde, is netwerken een werkwoord.
Zet ‘m op!
Geef een reactie