Die tekst moest eigenlijk gisteren de deur uit. Je hebt geen rust in je kop om het persbericht of de uitnodiging in kwestie NU te schrijven, alleen je agenda dwingt je. Wél wil je respons op je eigen stuk contentcreatie maar je hebt totaal geen inspiratie. En nu? Schrijf snel een (pers)bericht of uitnodiging met de vijf w’s als skelet van je verhaal. Kleed je tekst vervolgens aan met vlees(vervangers).
W1: Wie
Je doelgroep. Aan wie schrijf je en wat is het doel van je tekst? Deze twee basisvragen verdienen antwoord. Ze vormen de uitgangspunten voor toon én taal. Hoe spreek je de ontvanger ‘AAN’. Je wilt dat de lamp AANgaat bij de ander. Bedenk vooraf hoe je attentiewaarde creëert. Breng je nieuws of relevantie?
W2: Waarom
De what’s in it for me is essentieel voor reactie. Wat gaat het mij als lezer opbrengen? Als je alleen gaat zenden en geen rekening houdt met het belang van de ontvanger, verliest je tekst aan kracht. Kom gelijk in de eerste alinea tot de kern. Dáár kun je scoren en aandacht vastgrijpen. Belangrijke informatie breng je meteen. Een journalist begint ook vaak met de conclusie.
W3: Wat
De inhoud; het programma en/of de voordelen. Hangt nauw samen met W2. Hier ga je in op de waarde die jij komt toevoegen met jouw product of dienst. Geef je korting, hulp, kennis of iets anders? Deze ingrediënten geven je tekst body.
W4: Waar
Praktische informatie. Een locatie kan bepalend zijn bij de eerste indruk van de boodschap die jij komt brengen in je (pers)bericht of uitnodiging. Denk aan een url die blijft hangen in het geval van een webshop of een verrassende locatie om je nieuwste collectie te presenteren aan klanten (een molen, een kelder aan de gracht, een showroom vol sportauto’s; doe eens gek).
W5: Wanneer
Naast praktische informatie over datum en tijdstip, kun je in het geval van ‘ iets nieuws’ je lancering extra gewicht meegeven door EEN datum te omschrijven als DE datum. Zo wek je nieuwsgierigheid en kun je aftellen naar het moment suprême.
Tip: schrijf economisch (minder is meer ) én gebruik tussenkopjes (als trigger boven elke alinea).
Geef een reactie