Intergalactisch. Ver van je bed show hè? Je werkt onvoldoende aan de zichtbaarheid van je organisatie. Geen tijd, geen geld, geen zin. Een krachtige boodschap uitdragen kan vandaag nog, gewoon vanaf je werkplek.
Voor veel MKB-bedrijven is marketingcommunicatie geen routine, terwijl ze geweldige dingen doen. Gemiste kans. Je doet toch ook elk kwartaal btw-aangifte? Als je het codewoord ACTIE niet in werking stelt blijf je duizend lichtjaren verwijderd van een gerichte business boost. Tenzij je tevreden bent met mond-tot-mondreclame en wacht tot de telefoon gaat.
Je organisatie staat – net als de natuur – nooit stil
Nieuws is er elke dag. Dat geldt ook voor jouw organisatie: net als de natuur sta je geen seizoen stil. Dynamiek die je kunt vertalen naar gerichte boodschappen. Sla een ‘deuk’ ten minste één keer in de week een bericht te delen met je publiek als het gaat om de dingen die je doet. Hoe? Hier komt een voorbeeld.
Vertel je verhaal aan de hand van een klantcase
- Werk een klantcase uit.
- Vertel welke uitdaging er is, welke oplossing jij biedt en tot welk resultaat dat leidt (uitgedrukt in een waardeparameter zoals tijd en geld).
- Maak er een leaflet van en neem ’t mee op acquisitie. Of schrijf er een blog over. Gelardeerd met quotes en beeldmateriaal.
- Jij kiest de vorm die past in je middelenmix. Daar kun je vandaag nog mee beginnen.
“We zijn heel goed, alleen we vergeten te vertellen hoe goed we zijn”
Onlangs was ik op een netwerkbijeenkomst in gesprek met een directeur van een florerende IT-business. Hij nam een slok witte wijn, nam een bitterbal van de schaal en zei: “We zijn heel goed, alleen vergeten we te vertellen hoe goed we zijn.” De crux zit ‘m in het woordje ‘vergeten’. De beste man was namelijk allesbehalve arrogant. Hij besefte dat hij kansen liet liggen.
“Ik ben visionair”
Een paar dagen geleden kwam ik daarentegen een LinkedIn profiel tegen van iemand, die zichzelf visionair noemde. Dan haak ik af. Ik geloof absoluut in visionairs, alleen: dat zeggen anderen over jou. Vertel niet dat je visionair bent, laat het zien. Kom met een goed verhaal. Een belangrijk element binnen effectieve marketingcommunicatie en storytelling: don’t tell it show it. Blijf stevig op de grond staan en kijk vooral naar het heelal vol onbegrensde mogelijkheden.
Fly me to the moon.
Let me play among the stars.
Frank Sinatra
Geef een reactie