Als je op je tenen gaat lopen, bescheiden bent in je communicatie, dan ziet niemand je. Tuurlijk heeft het weinig zin als je gaat schreeuwen, zonder plan. Kun je net zo goed gaan roepen in de woestijn. Zonder podium, geen publiek. Zonder publiek, geen podium. Mag ik je uitdagen een stapje extra te zetten? Hoppa, stampen met die laarzen en gáán. Laat je (bedrijf) zien én horen.
Drie tips hoe je dat kunt doen:
1.Kies een kanaal en geef dat 100% aandacht
Berichtje op Facebook hier, een update via Linked-in daar, en als je agenda het toelaat verstuur je zo nu en dan een nieuwsbrief. Alsof je in een cafetaria werkt; de ene keer gooi je een kipcorn in het vet en als je zin hebt, maak je broodje hamburger. Focus op één kanaal om je kernboodschap te brengen en kies een frequentie (eens per dag, elke zes weken, vier keer per jaar). Zo creëer je communicatieritme (voor jezelf). Consequente toepassing roept herkenning (van het patroon) op bij je publiek. Blog eens per maand op je site (of een ander platform voor meer bereik), of plaats elke week een tip op Facebook. Zet eventueel andere kanalen in ter ondersteuning van het hoofdkanaal.
2. Ga voor een thema om je boodschap te brengen
Je voegt waarde toe met je product of dienst. Het is belangrijk dat je qua communicatie een ‘themajas’ kiest met voldoende ruimte om je verhaal te brengen. Inspireer je als coach mensen om de beste versie van zichzelf te worden? Dan is de abstracte haak: ‘word wie je bent’ wellicht voldoende (citaat van Nietsche). Ben je belastingadviseur en gedij je goed bij het brengen van concrete en praktische informatie? Richt je dan op belastingaangifte, BPM, VAR of een ander onderwerp. Ga voor de jas die past; niet te groot en zeker niet te klein.
3. Vraag feedback aan je publiek
Inventariseer behoefte en draai het perspectief om. Stel niet jezelf als zender centraal, maar je publiek als ontvanger. Je krijgt voeding door in gesprek te gaan met je publiek. Zijn ze enthousiast? Wat halen ze eruit? Als je alleen gaat zenden, zonder te checken, dan schreeuw je in de woestijn, want je boodschap komt niet aan. Zonde van je energie! Feedback vragen geeft ruimte om eventueel bij te sturen. Met de kanttekening dat je nieuwe initiatieven ook tijd moet geven om te rijpen. Beter drie maanden te lang doorgaan, dan drie maanden te vroeg stoppen.
Toverwoord tot besluit: DISCIPLINE. Kwestie van doen en vooral volhouden. Maak zin, als je geen zin hebt, want het dient een doel: je bedrijf laten zien omdat je waarde creëert. Je helpt een bedrijf en/of persoon met een oplossing. Als je de smaak te pakken hebt wordt het net zo’n routine als tandenpoetsen.
Geef een reactie