Oudste dochter luistert aandachtig naar elk woord van de tekst. Jongste dochter glundert en springt mee op de muziek, volledig uit de maat. Een buitengewoon gewone avond. K3 10.000 luchtballonnen schalt door de geluidsboxen. En ik? Ik demonstreer mijn aerobic-moves die ik ooit leerde in de sportschool en zing mee. Nou ja, ik blèr de longen uit mijn lijf (zoals in de kroeg tijdens het refrein van ‘Wat zou je doen?’ van Bløf). Dit ritueel voltrekt zich thuis na de avondmaaltijd en uiteraard met de gordijnen dicht.
Vrees niet, geen kindergebrabbel
Nee, hier volgen geen zoetsappige anekdotes. Vrees niet voor lektieten, roze wolken of geklaag over slapeloze nachten. Mijn kinderen leren me wél dat ik nooit wil stoppen met spelen, gek doen en ruimte maken. Daar elke dag even minstens 15 minuten aan toegeven geeft rust in mijn kop en mijn business een boost. Zoals Jobs het zei: “Stay hungry, stay foolish”.
Voed je creativiteit
Vanuit mijn vakgebied communicatie geef ik regelmatig advies. Hoe sluiten we aan op het referentiekader van onze doelgroep? Hoe genereren we meer bereik? Wat is ons verhaal van de toekomst? Want de inzet van marketingcommunicatie dient een doel. En met die insteek schrijf ik plannen en teksten. Echter: creativiteit is minstens zo belangrijk. Die wil ik blijven voeden. Want dan ga ik áán. Eerlijk? Daar zit ook direct mijn uitdaging (zie de p.s. onderaan).
Mijn doeltreffende ingevingen, zónder medium
En ja, op onbewaakte momenten krijg ik ineens de perfecte zin voor een tekst ‘binnen’ (nee, ik heb geen blauwe jurk aan). Dat gebeurt als ik in een pan pastasaus roer, op de A1 rijd, op de yoga-mat lig, of met mijn kinderen dans en zing. Wat wil ik hiermee zeggen? Juist omdat ik een speelkwartier inbouw in mijn dagelijks leven ontstaat er ruimte voor ingevingen. Die me vervolgens vaak een (schrijf)boost geven. Dus: creativiteit voeden door te spelen > ruimte & rust in je kop creëren > potentiële (business) boost.
Creëer je eigen speeltuin, proeftuin, moestuin whatever
Onlangs sparde ik met een zakenrelatie over de positionering van haar praktijk in relatie tot haar prille idee voor een nieuw concept, dat voortvloeide uit een plotselinge ingeving. “Trek het los van je bedrijf, maak daarnaast een proeftuin voor jezelf,” vatte ik samen als mogelijke oplossing voor haar dilemma. Niet of/of maar en/en. Het gaf zichtbaar ruimte om vanuit dat perspectief te kijken. Om mensen te interviewen en warme kruiwagens in haar netwerk in te zetten. Gewoon naar buiten om spelenderwijs te ontdekken. Het levert per definitie nieuwe impulsen op. Talk & walk!
Doe je (red) boots aan en ga (buiten) spelen
Weet je niet precies waar je naartoe gaat met je (business) idee? Boeien. Dat weet niemand (c’est la vie). Juist in die zoektocht ligt de kracht van een waarachtig verhaal waarmee je de ander bereikt, boeit en bindt. Uiteindelijk klooien we allemaal maar wat aan. Dus hup uit je hoofd, doe je (red) boots aan en ga buiten spelen. Want dáár gebeurt het. En dan het moeilijkste deel. Ik doe. Jij doet. Wij doen. Toch? Want daar zit het verschil tussen stilstaan en verder gaan. Voor de doorpakkers onder ons:
- Zet je idee op papier, praat erover (op je werk, op verjaardagen) en ga op pad. Elke stap is er één.
- Neem je doelgroep mee op je expeditie. Vertel, vlog en fotografeer. Walk the walk so you can talk the talk.
Huiswerk
Dus noteer in je agenda: elke dag 15 minuten speelkwartier (of 10 als je té druk-druk-druk bent). Doel: ruimte maken voor een (business) boost. Vul zelf in hoe. Schot voor de boeg:
- Touwtje springen;
- Spotify aan en dansen maar (persoonlijke favoriet);
- Tafeltennissen;
- Sleutelen aan je brommer;
- Rondje wandelen;
- potje Jenga spelen (of Stef Stuntpiloot);
- Competitie ‘wie stopt de meeste plakjes komkommer in zijn mond’ (vrienden/gezin)?
- Bedenk het.
Tip: geef je oerbrein ruimte en val ‘m héél even niet lastig met digitale schermen. Daar knapt een mens van op. Wedden dat je op een onbewaakt moment hét inzicht krijgt waardoor je verder beweegt?
P.s. Wel zo eerlijk als ik mijn bespiegelingen deel. Want, ik mag mezelf ook best een schop onder mijn kont geven. Ik heb al heel veel opgeschreven. Scènes voor een kort verhaal (fictie, maar bang dat geen hond het wil lezen), een idee voor een business pocket (kennisdeling, maar poeh veel werk). Een programma voor een training (ik vind het super om voor de groep te staan). Een aanzet voor een script voor een nieuwe Redboots video (het wordt tijd). Maar ja, waar leg ik de focus? Krijgen we dat weer. En zo draait de motor rond. En rond. Nou ja, hij draait tenminste. Ciao!
Geef een reactie