Ik zie een tweet voorbij komen van @Modernegezegden die mijn aandacht trekt. Ik citeer: “Beroemd zijn op Twitter is hetzelfde als rijk zijn bij Monopoly.” Het is fantastisch als je 150.000 volgers op Twitter hebt, maar wat is nu de daadwerkelijke waarde daarvan? Wat brengt het je in zakendoen?
Ik heb maar 39.000 volgers op Twitter
In een uitzending van WNL: half 8 Live op Nederland 3 vertelt Frans Frederiks, beter bekend als Lange Frans, dat hij nog lang niet zoveel volgers heeft als Nick & Simon, maar dat hij met ruim 39.000 volgers toch aardig op weg is. Ik check gelijk even op mijn telefoon hoeveel volgers Nick & Simon hebben op Twitter: ruim 300.000. Een voorbeeld van sociale vergelijking? Ik zat niet naast Merel Westrik om hierop door te vragen (goed idee trouwens, een duo-presentatie!), maar ik betrapte mezelf op soortgelijk gedrag. Ik doe hetzelfde als Frans: vergelijken. Waarbij ik de neiging heb om een vooringenomen standpunt in te nemen: ‘goh, die heeft weinig connecties op Linkedin’ en ‘die heeft veel meer volgers op Twitter dan ik’. Plotseling word ik mezelf bewust van deze oppervlakkige gedachten. Ik kick ze direct in de prullenbak.
Laat je niet gek maken of afleiden door het aantal online connecties in het dashboard. Zowel bij jezelf als bij anderen. Het gaat om de kwaliteit van je product of dienst en het aangaan van een waardevolle klantrelatie voor een florerende business. Grote hoeveelheden ‘online connecties’ zijn vaak een gevolg van zakelijk succes, geen oorzaak. Tuurlijk zijn die voorbeelden er wel. De kracht van internet is enorm. Denk aan Esmée Denters. Zij heeft haar carrière te danken aan Youtube. De Amerikaanse ondernemer Seth Godin geeft in onderstaand filmpje zijn visie op de waarde van social networking voor je business. Deze boodschap houd ik altijd in mijn achterhoofd.
De waarde van échte relaties vanuit commercieel perspectief
Tuurlijk, mensen kunnen datgene wat je deelt via social media, interessant vinden. Stel nou dat ik een boek zou uitbrengen. Dan is het fantastisch als ik 100.000 volgers heb op Twitter. Wat heb ik daar als ondernemer aan als ik daar – los van naamsbekendheid – uiteindelijk geen sales uithaal, maar er wel veel tijd in stop? Leuke discussie! Want bij social media gaat het om de dialoog. Om informatie delen.
Het is geen salestool an sich. Je zult eerst iets moeten geven, voordat je kunt nemen. Voor een stuk effectieve communicatie geef ik mijn opdrachtgevers vaak het volgende advies: er moet een need to know of een nice to know in de boodschap zitten. Het verhogen van het aantal likes op Facebook is geen doel op zich. Neem het merk Ferrari. Dat heeft meer dan 9 miljoen likes op Facebook. Allemaal potentiële klanten? No way. Voor een willekeurige Ferrari dealer levert een uur klantbezoek waarschijnlijk meer op dan een uur twitteren. Zeker als hij een F12berlinetta wil verkopen.
Geef een reactie