Buiten winnen = binnen beginnen. Met buiten doel ik op je klanten. Met binnen doel ik op je medewerkers. Je product of dienst is goed. Je marketingcommunicatie is ook goed. Niets nieuws onder de zon. Je interne communicatie is ook goed. Of..?
Tsja, toch is interne communicatie in de praktijk vaak best lastig. Hoe communiceren we met elkaar? Wat vinden we belangrijk? Een communicatievisie kan daarbij helpen. En weet je? Ik heb een handig ezelsbruggetje alias acroniem voor je om daarmee op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan. Als je een communicatievisie hebt die AMORE is, dan heb je al een mooie stap gezet.
Communicatievisie? Moet dat?
Nee hoor. Niks moet. Een communicatievisie klinkt misschien groot, maar je hebt grootse plannen met je organisatie, toch? Ok, laten we ‘m kleiner maken. En weet je? Het erover hebben met elkaar, vergroot de collectieve opmerkzaamheid alias bewustwording.
Elke medewerker = ambassadeur
De medewerkers zijn de ambassadeurs van je product of dienst. Een communicatievisie (kort en bondig) kan helpen bij het verbeteren van de interne communicatie. Een ‘leidende’ communicatievisie is AMORE. Hoe kijk je naar communicatie? Hoe gaan we met elkaar om? Een visie als ijkpunt. Je ‘kijk’ op de dingen. Wat doe je wel en wat doe je niet? Gefundeerd én gedragen door je collega’s. Alleen samen maak je meters.
Acroniem AMORE
Met andersmans veren ga ik niet pronken. Ik heb ‘m niet zelf bedacht hoor, dat heeft Betteke van Ruler gedaan. Het acroniem AMORE vertaal ik naar mijn eigen praktijk als ik opdrachtgevers help bij het in de wereld zetten van hun verhaal. Want, interne communicatie passeert regelmatig de revue als ik mijn tanden in een communicatievraagstuk zet. Het een kan niet zonder het ander, toch?
Ok. To the point. AMORE staat voor:
A > Ambitieus
M > Motiverend
O > Onderscheidend
R > Richtinggevend
E > Eenvoudig, Echt, Evenwichtig, Eenheid.
En nu? Wellicht biedt het een handvat om de gewenste communicatiestijl binnen jouw organisatie vorm te geven. Ga vooral – integraal – in gesprek. Wat vinden we belangrijk? Waar willen we naartoe groeien? Welke communicatie(vormen) hebben we nodig?
Verzamel verschillende perspectieven; iedereen kijkt anders tegen communicatie aan, maar we willen allemaal prettig, doeltreffend en respectvol met elkaar communiceren. In de zaak en daarbuiten. Want als je buiten wilt winnen, moet je binnen beginnen.
Bron: Communicatie in positie, in 3 stappen, Betteke van Ruler (Boom Uitgevers, Amsterdam, 1e druk november 2018).
Copyright: Kristel Veltkamp, Redboots.
Geef een reactie