Ok, even – 15 seconden alleen -weglopen naar de badkamer en drie keer ademhalen. Het is 06.48 uur en ik heb al twee kleuter-peuter-issues beslecht onder toeziend oog van le bébé. Dag zoveel in de thuisbubbel. Ik sluit mijn ogen en visualiseer een lange lont en een uitgeslapen gezicht.
Gewoon ongewoon thuis
Soms vergeet ik door mijn thuisbubbel dat de wereld in brand staat en aan de lopende band het levensvuur van velen dooft door corona. We hebben met z’n allen een kraakheldere missie: #flattenthecurve. In deze blog-drieluik over effectieve thuiscommunicatie geef ik tips en inzichten om de sfeer thuis goed te houden. In deel één deelde ik het acroniem L.O.V.E als ezelsbruggetje voor een goed gesprek @home. In deze blog staat het belang van ‘inchecken’ centraal én daag ik je uit om een marketingcommunicatiebril op te zetten om thuis effectief te communiceren. Ofwel, kijken vanuit een behoeftegericht perspectief naar jezelf én naar de medebewoners van je casa.
Voorkom ruis in huis: blijf ingecheckt
Smoor potentiële miscommunicatie in de kiem door ruis in huis – waar mogelijk – te elimineren. Communicatie gaat over verbinden. Over delen van gevoelens, emoties en inchecken bij jezelf én bij elkaar:
- Komt de boodschap over zoals ik ‘m bedoel?
- Zeg ik wat ik écht wil zeggen?
Wat heb je sowieso nodig: je EIGEN oplader
Denk aan je laptop. De accu houdt het even vol, maar op een zeker moment moet je het apparaat opladen, anders gaat het scherm op zwart. Effectieve communicatie gaat ook over zelfzorg in de basis. Anders houd je het niet vol. En dat is juist nu de uitdaging: volhouden zodat je lont lang genoeg blijft. Jezelf opladen betekent: voldoende slapen, gezond eten, elke dag iets (kleins) doen voor jezelf (wandelen, bad, lezen, sleutelen). Het is de kunst om te ontdekken wat voor jou werkt.
Zoals bij de OV-chipkaart: check dagelijks in bij elkaar
Op Utrecht Centraal moet je met je OV-chipkaart inchecken; anders blijft de toegangspoort tot het perron dicht. Dat is met je partner of andere huisgenoten idem dito. Mits je echt met elkaar wilt praten. Hoe dan? Door in te checken. Zeker één keer per dag. Een soort vertel hoe zit je in je vel? Kies de woorden die passen bij jou en de ander om samen op de juiste frequentie te komen. Besef: onbewuste woordkeuze kan juist een trigger zijn voor de ander (om tegen het plafond te vliegen en daardoor niet meer te luisteren). Interessant om die triggers te onderzoeken. Woorden als: jij bent altijd te laat en nooit op tijd bijvoorbeeld. Potentiële ruisfactor; voorkom waar mogelijk!
Checklist behoefte scherp houden:
- Vertel hoe zit je in je vel?
- Werkt het ritme nog (werkblokken, thuisonderwijs, zorg, huishouding)?
- Wat heb jij nodig (om de lont op lengte te houden)?
- Wat heb ik nodig (om de lont op lengte te houden)?
- Wat hebben de kids/anderen nodig (om de lont op lengte te houden)?
Act, don’t react
Neem initiatief. Communicatie is gedrag; observeer elkaar. Juist tijdens deze intelligente lock-down is het zinvol om extra scherp te zijn op je emotionele en praktische beschikbaarheid thuis. En onthoud: wat je aan de buitenkant ziet, is niet altijd datgene wat aan de binnenkant leeft. Dit filmpje over een uil illustreert dit principe. Is iemand chagrijnig door vermoeidheid? Wat kan daar áchter zitten? Wat heeft je partner of je kind nodig? Haal datgene van jouw plank, voor de ander. Een kop thee of een luisterend oor. Bied aan om te koken vandaag zodat je partner nog een uurtje achter de laptop kan, ook al lag dat niet in de planning. Elkaar zien en elkaar ruimte geven. Dat doet wonderen.
3 tips voor effectieve thuiscommunicatie: zet je marketingcommunicatiebril op!
Natuurlijk met een dikke knipoog én lekker ingecheckt. Je dierbaren zijn van onschatbare waarde, dat is niet uit te drukken in een propositie en daaraan gelinkte profilering. Ik daag je uit om – juist nu– met nieuwe ogen te kijken naar je thuisfront.
Tip 1: als copywriter: bouw je eigen slagzin voor thuis
Veel bedrijven versterken hun identiteit en vergroten hun zichtbaarheid aan de hand van een slogan of een pay off. Ofwel, een slagzin. Het woord ‘slag’ zit erin. Stimuleer je eigen slagkracht door een krachtzin te bouwen als boost voor een positieve mindset. In de psychologie ook bekend als de positieve affirmatie. Dat zijn krachtzinnen die je gedachten de goede kant op bewegen. Gebruik ze juist op momenten wanneer de muren op je afkomen of als een interne vulkaanuitbarsting dreigt. Belangrijk dat je de zin opschrijft én bij voorkeur hardop zegt voor meer effect. Die kun je vast goed gebruiken tijdens de uitdagingen die praktisch 24/7 thuis zijn met zich meebrengen. Even een voorzet:
- “We zijn een topteam en we cheffen dit.”
- “We zijn een topkoppel en we pakken het aan.”
- “Ik ben kalm en sterk.”
- “Aanpakken & doorgaan.”
- “Ik doe wat ik te doen heb.”
Bedenk vooral je eigen variant. Voor houvast en vertrouwen. In de volgende blog ga ik dieper in op positieve psychologie, breintraining en de ijzersterke kracht van taal.
Tip 2: als neuromarketeer: beïnvloed je dialoog met de psychologie van kleur
Kleur heeft, bewust en onbewust impact op onze merkperceptie. Als een (neuro)marketeer een high-end product in de markt zet, is de kans aanwezig dat hij voor paars kiest. Een kleur die geassocieerd wordt met chic, rijk en invloed. Ben jij vlammend rood qua communicatiestijl (denk aan DISC of Discovery Insights, wordt gebruikt bij coaching) en je partner koel blauw? Kies samen voor positieve impact thuis. Ga bijvoorbeeld voor paars als symbool voor: hoogwaardige, rijke communicatie. Dus: slik af en toe iets in, beweeg mee en beken kleur door samen balans te zoeken. Paars is ook een complexe kleur trouwens (neem violet), ik tackel ‘m alvast. Vraag maar aan Google als je meer wilt weten over paars. Maar ja, effectieve communicatie is ook hartstikke complex, toch?
Tip 3: Geef de ander een beloning in de vorm van een compliment
Reclamespotjes zijn ervan doordrenkt. Een ja-boodschap verkopen door in te spelen op plezier of een droom. Niet zozeer een product, maar een geluksgevoel, een lifestyle. Denk bijvoorbeeld aan het Zwitserlevengevoel en spotjes over auto’s en vakanties. Klanten krijgen cadeautjes, zoals een ontvangstcadeau bij het afsluiten van een abonnement of korting bij een aankoop door een spaarsysteem. Geef je huisgenoot een cadeau in de vorm van een compliment. Denk in kwaliteiten van de ander en eindig je dag bijvoorbeeld positief door -allebei – uit te spreken wat je waardeert in de ander voordat je gaat slapen. Naast het geven van een compliment kan je ook je dankbaarheid tonen voor iets wat de ander heeft gedaan deze dag. Van boodschappen doen tot het uitleggen van wiskunde aan jullie puberzoon.
Houd vol, poets je bril en blijf ingecheckt! You can do this.
Tekst & beeld: Kristel Veltkamp©
Geef een reactie