Eigenlijk zit je te veel met je neus in de operatie. Terwijl je strategisch wilt koersen richting de toekomst. Juist in deze postcovid fase. Je verhaal vertellen. Verbinden met klanten. Het staat hoog op de agenda. Alle collega’s meekrijgen óók. Zeker voor nieuwe collega’s die aan boord zijn gekomen tijdens de pandemie (lees: weinig op kantoor), kan dat een uitdaging zijn. Wat is ons verhaal? Hoe dragen we dat uit? Hoe doen we dat als team? Vraag: hoeveel tijd besteed je aan het strategisch inzetten van je communicatie, zowel intern als extern? In deze blog – het eerste deel van een tweeluik – vertel ik wat strategische communicatie is én hoe het voor je organisatie kan werken.
Wat is strategische communicatie?
In feite is strategische communicatie het doelbewust inzetten van communicatie. Doelbewust. En daar is in de waan van alledag, veel winst te halen. Als organisatie ben je altijd op reis, je maakt een voorwaartse beweging. Daarin zitten de parels voor je strategische communicatie. Een vorm van verandercommunicatie. Je wilt het juiste gedrag cultiveren om structureel te werken aan strategische communicatie. Dingen doen én laten vanuit je bestaansrecht. Vanuit de bouwstenen van je organisatie. Je missie, je visie en strategie. En natuurlijk je kernwaarden; daarin zit je DNA gebakken. Dat vraagt om bewustwording.
- Hoe duidelijk heb je de organisatiereis voor ogen?
- Hoe voelbaar én zichtbaar is dat voor klanten en collega’s?
Waarom zijt gij hier op aard met uw product of dienst?
Even terug naar je bestaansrecht, dat vonkje dat voorafgaat aan dat volle vuur. Het ‘waarom vuur’. Want: waarom doe je wat je doet? Waar zit je waardecreatie? Je why doet je hart sneller kloppen. Het motiveert. Raakt je ambitie. Hij is groot. Mooi! De how moet vervolgens wel te doen zijn, kristalhelder, makkelijk laagdrempelig. Anders kom je niet in beweging. Maar hoe maak je – vanuit bovengenoemde thematiek – een communicatieve doorvertaling waarbij je werkt AAN de zaak in plaats van hard rent IN de zaak? Verbinden met je doelgroepen vanuit je ‘waarom’ in de waan van alledag met aandacht voor strategische communicatie. Hoe? Hak die olifant (the big why) in kleine stukken. De praktische tips volgen in de volgende blog, deel twee van het tweeluik. In deze blog – het eerste deel – nodig ik je uit om even te stoppen met lopen, rennen, vliegen, whatever; sta bewust even stil. Ja: zet je laarzen even stil.
Doelbewuste inzet van communicatie vraagt om bewustwording en leiderschap
Inspirerend leiderschap. Handvatten om professioneel te communiceren en de ruimte voelen tussen structuur en spontaan. Medewerkers hebben letterlijk een ‘leidend’ verhaal nodig, van iemand die voor de troepen staat. Iemand die de weg baan, zodat zij vanuit eigenheid en expertise volgen. In een veilige context. Waar zaken helder zijn. Ruis in deze context is niet pluis. Het is essentieel om deze doorvertaling vanuit directie naar collega’s te maken. De rol van de afdeling communicatie is daarbij cruciaal voor borging. Lijn collega’s aan & geef aan wat zij kunnen doen als ambassadeur van de organisatie en hoe ze dat kunnen doen. Helderheid geeft houvast en vertrouwen om ‘ruimte te pakken’. Een absolute randvoorwaarde. Als de spelregels helder zijn, kan het spel beginnen. Denk aan het kind dat gaat spelen in een speeltuin met een hek; dan voelt het de veiligheid om bij zijn ouder weg te gaan. Is dat hek er niet? Dan blijft het kind dicht in de buurt van de ouder en is de actieradius beperkter (lees: minder rondrennen en ontdekken). En wat hebben organisaties anno nu nodig? A playfull state of mind. Dáár liggen de pareltjes voor duurzame verandering als gevolg van strategische communicatie. Durven gáán met de banaan. Juist omdat je weet: wat ik doe heeft waarde. Die waarde geeft de stevigheid om te gaan staan voor je verhaal.
Bewustwording van waar je bent én waar je naartoe wilt
Herkennen en erkennen: hier staan we, dit is de status quo. Van inzicht naar overzicht. De basis om de ‘van’ > ‘naar’ beweging te maken. Je moet weten op welke trede van de ladder je staat met je organisatie. De weg ontstaat door ‘m te gaan. Nieuwe projecten, nieuwe initiatieven. Dat geeft geheid groeipijn. Want every level has it’s devil. Herkenbaar? Plus: the devil is in the detail. Gemeen hè. Maar zo gaat dat met groei. Weerstand en bewustzijn heb je nodig. Anders verandert er geen klap. Ja zeggen op die meeting – die eigenlijk niet bijdraagt aan je focus -. Wéér dat brandje blussen na gedoe met een klant. Onschuldig op het eerste gezicht. Maar je weet heel goed: als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. Dat is met strategische communicatie niet anders. Creëer ruimte, anders wordt het knap lastig om die groeibeweging te maken.
Maak de drempel idioot laag en bouw een communicatie twee trapsraket
Begin vandaag nog. Print je kernwaarden voor mijn part uit op een poster en hang het in de kantine. In het tweede deel van het tweeluik ga ik dieper in op hoe je op ondernemende wijze met je strategische communicatie aan de slag kunt gaan door je eigen communicatie tweetrapsraket te bouwen met je team. Het eerste deel van de raket is het gefundeerde én gedragen plan. Hier komen visie, creativiteit en structuur samen. Het tweede deel van de raket is spelenderwijs experimenteren. Doen, vanuit drive. Hup, die haven uit. Ga varen, stuur bij. Als je de richting weet, komt de exacte koers wel als je eenmaal op open zee bent. Daar kun je goed (en ver) om je heen kijken. En dat heb je nodig als je met strategische communicatie aan de slag wilt gaan. Dus JA maak dat plan en JA trek de stoute laarzen aan en gá. Heb vertrouwen.
Kaizen: hak die olifant in kleine stukjes
Visualiseer die olifant! Deze heb ik gedownload uit mijn brein en visueel gemaakt op papier (wist je dat ik gek ben op tekenen, handletteren, collages maken en schilderen?). Het is mijn doorvertaling van de Japanse filosofie Kaizen om grote thema’s op te delen in kleine behapbare stukjes. Symbool voor verandercommunicatie. Een olifant gaat niet hard, maar ik geloof in de weg van de geleidelijke verandering als succesfactor voor duurzame ontwikkeling van mens en organisatie.
Hoe dan?
Waar begin ik met in stukken hakken van de olifant? Er zijn zoveel thema’s en topics? Hoe beweeg ik dan strategisch, tactisch en operationeel? In de volgende blog ga ik daar dieper op in en geef ik concrete tips. Stay tuned!
Vragen? Meer weten over hoe ik jouw kan helpen met het in de wereld zetten van je verhaal? Let’s talk about it! Bel, mail, of kom langs voor een kop koffie of een cola (light) in het huiskamerkantoor van Redboots.
Tekst & beeld: Kristel Veltkamp.
Geef een reactie