Aan de slag met een groot thema als strategische communicatie? Maak de drempel idioot laag en hak de olifant in stukken. In dit tweede deel van het tweeluik ‘hak de olifant in stukken’ ga ik dieper in op hoe je op ondernemende wijze met strategische communicatie aan de slag gaat. Visualiseer een olifant en hak ‘m in stukken. Dat is de kunst, toch? Groot denken en klein beginnen.
De olifant is mijn symbool voor verandercommunicatie
Deze olifant is mijn doorvertaling van de Japanse filosofie Kaizen om grote thema’s op te delen in kleine behapbare stukjes. Symbool voor verandercommunicatie. Een manier om in beweging te komen. Een olifant gaat niet hard, maar ik geloof in de weg van de geleidelijke verandering als succesfactor voor duurzame ontwikkeling van mens en organisatie. Mijn advies? Maak een communicatie tweetraps raket. Hoe? In deze blog deel ik tips.
Strategische communicatie: wat bedoel je daarmee Kristel?
Ok, eerst FF een stapje terug. Wat bedoel ik met strategische communicatie? Het zichtbaar en vooral voelbaar maken van jouw waardecreatie. Datgene waarmee jij van betekenis bent voor een ander. Voorzien van een planmatige aanpak, die je als strategische onderlegger gebruikt voor al je communicatieactiviteiten. Een toets om uniform en consistent te communiceren, in lijn met je missie, visie en strategie. Mijn advies? Ga voor de ondernemende route.
Ja! Maak dat plan.
Ja! Ga de boer op. Ga buiten spelen. Nu. Verkondig je boodschap. Hoe? Via je eigen communicatie tweetrapsraket!
Deel 1 van de communicatie tweetrapsraket 1: maak een plan
Door je eigen communicatie tweetraps raket te bouwen met je team. Het eerste deel van de raket is het gefundeerde én gedragen plan. Hier komen visie, creativiteit en structuur samen. Het tweede deel van de raket is spelenderwijs experimenteren. Doen, vanuit drive. Hup, die haven uit. Ga varen, stuur bij. Als je de richting weet, komt de exacte koers wel als je eenmaal op open zee bent. Daar kun je goed (en ver) om je heen kijken. En dat heb je nodig als je met strategische communicatie aan de slag wilt gaan. Dus JA maak dat plan en JA trek de stoute laarzen aan en gá. Heb vertrouwen.
Kaizen: hak die olifant in kleine stukjes De optelsom van de kleintjes geeft slagkracht in de lange-termijn staart. Voel je ‘m zwiepen?
Deel 2 van de communicatie tweetrapsraket: spréék, doe, gá!
Yes! Buiten winnen = binnen beginnen. Besteed aandacht aan je plan. Een gedragen plan, maar wees waakzaam dat je niet tot in den treuren sleutelt aan het volmaakte plan op papier. Je potentiële klanten zijn buiten. Daar wil je zijn. Dus: speak up! Je ontdekt je (nieuwe) stem door te spreken. Daarmee beken je kleur, jouw kleur. Walk your talk. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dé basis voor effectieve communicatie. Hoe meer je spreekt, hoe méér je jezelf en je collega’s voedt met het scherpen van je boodschap. Je vertrekt ergens en gaandeweg stel je bij. Je leert je doelgroep beter kennen. Je optimaliseert je product of dienst. Je leert je verhaal daardoor nóg beter afstemmen op je klant. Wat ‘m drijft. Wat ie nodig heeft.
Dit is geen pleidooi voor een timeline op insta vol losse flodders. Maar denk aan de communicatie tweetrapsraket. Máák dat plan als strategische onderlegger en gá je boodschap delen: maak letterlijk contact. Ga buiten spelen. Durf te experimenteren met content. Het is tweerichtingsverkeer. Zo creëer je synergie in de dans van strategie, tactiek en operatie. Hoe meer vlieguren je maakt met het vertellen van je verhaal, hoe meer je gaat doorleven waar ’t rammelt en waar je kunt scherpen.
Quick wins: pluk laaghangende appels, peren en ander lekkers (tip 1)
Bedenk een win-actie, loop naar de bakker en bestel een 20-persoons slagroomtaart als prijs en voilà: je draagt bij aan je zichtbaarheid. Zet DOE-kracht in. Doen is het sleutelwoord: ook als het gaat om strategische taart, eh communicatie. Maak het klein. Komt die olifant weer aanstampen. Hakken; die handel. Als je elke dag één stoeptegel op je communicatiepad legt, liggen er over een jaar 365 of 366 stoeptegels die je dichterbij je doel brengen. Onthoud: vaak onderschat je wat je in een jaar kunt doen en overschat je wat je in een week kunt doen.
Koppel het aan een routine: agendeer wekelijks op de (MT)agenda (tip 2)
Strategische communicatie moet gewoon op de agenda. Elke week. Als stok achter de deur. Op een gegeven moment wordt het gewoon. Zoals tandenpoetsen. Als het een gewoonte is, ga je het doen. Klaar. Uitzonderingen daargelaten. Kies één van de communicatiedoelen (lees: die past bij de thema’s waar het MT mee bezig is), formuleer het communicatiedoel SMART en bespreek de voortgang. Alles heeft een ritme. Een actie creëert meer beweging dan 20 bedoelingen.
Banjer dwars door de organisatie heen: organiseer communicatietafels (tip 3)
Horizontaal, verticaal, diagonaal. Verrijk perspectief & organiseer communicatietafels binnen je organisatie. Bedenk een aantal relevantie topics en ga met elkaar práten. Zet de mensen die bezig zijn met strategie, tactiek, operatie letterlijk met elkaar aan tafel. Laat je verrassen en verfrissen! Zeker als je in een grotere organisatie werkt kan dit zinvol zijn.
Waar wacht je op? Vuur ‘m af, die communicatie tweetrapsraket. 5, 4, 3, 2, 1: GO! Veel plezier én succes.
Vragen? Meer weten over hoe ik jou kan helpen met het in de wereld zetten van je verhaal? Met het maken van een plan? Met je boodschap brengen? Let’s talk about it! Bel, mail, of kom langs voor een kop koffie, colaatje of iets anders in het huiskamerkantoor van Redboots.
Tekst & beeld: Kristel Veltkamp.
Geef een reactie