Niet dat hij die woorden gebruikte. Wel werd ik op scherp gezet tijdens een discussie (met een klant) over de zin en onzin van kernwaarden. Hoe definieer je ze? Daar begint het al. Je kunt het groots en meeslepend opschrijven. Je kunt het ook heel simpel houden. En in eenvoud zit meestal veel kracht. Kernwaarden zijn normen en principes, die bepalend zijn voor denk- en doekracht van mensen. Kernwaarden hoeven geen papieren werkelijkheid te zijn of slechts te bestaan uit loze kretologie.
Zeg je niet wat je doet, dan ben je misschien een sukkel
Kijk eens goed om je heen, in je organisatie. Bewust of onbewust adem je kernwaarden uit. Intern en extern. Neem de kernwaarde ‘laagdrempelig’. Gebruik hem als parameter om te toetsen of je de juiste dingen doet. Redboots heeft als kernwaarde walk your talk. Dat betekent: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Doe je niet wat je zegt, dan maak je niet waar wat je belooft aan je klanten. Niet al te best voor een duurzame relatie. Zeg je niet wat je doet, dan ben je misschien een sukkel. Omdat je mooie dingen maakt of doet, en dat niet deelt met de wereld. Alsof je een fotograaf bent die in de DOKA blijft zitten. Zonde.
Laagdrempelige kroketten
Laagdrempelig als kernwaarde om je te profileren. Is je reclame-uiting laagdrempelig, omdat je taalgebruik helder en concreet is zodat je doelgroep ‘aan’ gaat en in beweging komt? Is je bereikbaarheid laagdrempelig, omdat je klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen via diverse kanalen? Hoe zit het met jou? Ben jij als collega laagdrempelig richting je team: als er iets is, kloppen mensen dan bij je aan? Is de bedrijfskantine laagdrempelig genoeg omdat de kroketten niet te duur zijn? Ik ben en blijf nieuwsgierig naar kernwaarden binnen organisaties. Het zegt veel over het magische DNA. Dat omschrijven is vaak lastig, terwijl unieke signatuur daar verstopt zit. En tijdens die zoektocht ga ik helemaal ‘aan’.
Benny sichien says
Leuk geschreven. Hier heb ik wel wat aan. Dit ga ik eens toetsen op mijn startende business zie.