Bij deze kroon ik ze tot de onmisbare helden van het moderne ouderschap: droogshampoo en diepvriespizza. Ze loodsen me door de spits van mijn leven met drie opgroeiende dochters, een jaren tachtig klushuis en de eindeloze to-do-lijst. Waar traktaties, hockeytrainingen en het knippen van kindernagels vrolijk tussendoor slalommen. Tuurlijk, doen we er ff bij joh!
Slim omgaan met energie
Nee, dat doen we er niet ff bij ‘joh’. Dat vraagt een bijna constant mentaal schakelen. Als er iets bij komt, moet er ook iets af. Geen puf om mijn haar te wassen? Droogshampoo is het antwoord. Datzelfde geldt voor diepvriespizza. Standaarduitrusting in onze vriezer. Soms kijken de piepers me aan op het aanrecht die in de planning staan voor een stamppot. Dan kijk ik terug en denk ik: doei, ik ben te moe om te koken! Liever gezellig en rustig aan tafel met de spruiten dan gestrest die gezonde maaltijd op tafel toveren met de tong op mijn schoenen en een humeur om te huilen. Kiezen voor gemak: dat is geen zwaktebod, dat is strategisch energiemanagement.
Niet ok is óók ok
Het is niet zwak om moe te zijn. Het is niet lui om hulp te vragen. En je faalt niet als ouder als je niet alles tegelijk kunt, want dat kán gewoon niet. Werken alsof je geen kinderen hebt en zorgen alsof je geen werk hebt? Dat is hét recept voor jezelf overvragen. Dan verlies je de schoonheid van het moment, omdat je zó vol zit dat je er bijna kotsmisselijk van wordt. De reden is simpel én complex tegelijk: het is gewoon te veel. We laveren allemaal tussen een potje UNO met je kind, boodschappen doen en deadlines halen. Beweeg mee, het is ok. En het is ook ok, als het even niet ok is. Ok?
Ode aan gemak en anders vasthouden
Yes! Luid en duidelijk bivakkeer ik in kamp ‘makkelijke traktaties’. Chips in zakjes zijn ongezond, maar naturelchips zijn wél glutenvrij. Zo proberen we toch een soort van inclusieve keuzes te maken. Met veel bewondering kijk ik naar de dienbladen vol kunstwerken die de klas ingedragen worden als traktatie. Die laat ik gaan. Bewust. Ik zet mijn energie anders in. Niet beter, of slechter. Anders en dat is ok. Het gaat niet om alles loslaten, maar om anders vasthouden.
Welkom in ons schuitje
Druk ervaren is ok en normaal. En nee: té druk is niet ok; leer je rode vlaggen herkennen én erkennen. Ik ken geen enkele ouder in de spits van zijn leven die geen druk ervaart. Ik zit in mijn veertigerjaren en dat vind ik tamelijk dynamisch met zorg, werk, sociale activiteiten und so weiter. Zit jij in hetzelfde schuitje en ben jij compleet zen? Deel jouw geheim!
Team coupe chaos in Teams
Dus aan alle ouders die dit lezen: je doet het goed. Of je nu met nat haar op Teams zit, of vergeten bent om de gymtas mee te geven: je bent niet alleen. Droogshampoo en diepvriespizza zijn geen tekenen van falen, maar van flexibiliteit. Navigeer door je leven met liefde als kompas. Dan ga je de juiste kant op, altijd.
Bespiegelingen en alledaagse beslommeringen: je vindt ze in mijn blogs. Een tikje villa Kakelbont door de bonte mix aan onderwerpen. Ik ben nieuwsgierig naar van alles, zonder pretentie en mét een vleug Pippi-power. Rode draad? Zaken waar ik op broed en die me raken in leven en werk. Uitvogelen is mijn route naar levenskunst onder de knie krijgen. Nieuwsgierige vogel? Volg me op Instagram en strijk neer op www.uitvogelboek.nl


Geef een reactie