We staan samen voor de spiegel in onze badkamer thuis. Mijn oudste dochter poetst haar tanden in haar pyjama en ik haal zwarte mascara van mijn wimpers met een wattenschijfje en reinigingsmelk. Ik spoel mijn gezicht af onder de kraan en dep mijn voorhoofd, kin en wangen droog met een handdoek. Ik open het badkamerkastje, pak mijn gezichtscrème en ik breng de witte substantie aan op mijn huid met mijn vingertoppen. Mijn dochter observeert mijn handelingen zoals alleen zij dat kan: in stilte en met volle aandacht. En dan komt de vraag:
‘Mama, gebruik jij anti-rimpelcrème?’
‘Nee, want ik ben niet tegen rimpels, rimpels zijn natuurlijk. Wel verzorg ik mijn huid met een gezichtscrème.’
Ik wil mijn drie dochters voorleven dat ouder worden en rimpels krijgen iets natuurlijks is, dat hoef je niet tegen te gaan. Als een ding moet stoppen, is het wel het woord anti-aging op beautyproducten, vooral gericht op vrouwen. Huidverzorging? Doen! Huidverjonging? Vraagtekens! Je wordt ouder, niet jonger. C’est la vie.
Pro-aging: daar sta ik voor, daar gá ik voor
Ik ben pro-aging en Granny helpt mij bij het uitdragen van deze boodschap. Ze staat heel bewust op de voorkant van ‘Granny’s uitvogelboek voor persoonlijke groei’. Dit feelgood-werkboek is een ode aan wijsheid, grijze haren en seniore kracht. Ervaringen neem je mee in je leven, maar momenten gaan voorbij. Houd niet vast aan iets wat er niet meer is, zoals hoe je eruitzag in je tienerjaren of je periode als twintiger.
Focus op de buitenkant? Het échte werk voor een positief zelfbeeld zit aan de binnenkant. Dingen doen die je spannend vindt, daar groei je van als mens. Daar kan geen beautyproduct of cosmetische ingreep tegenop. Dat wil ik mijn drie dochters ook meegeven. Met de nuancering dat er een medische reden of een ander zwaarwegend argument kan zijn voor een ingreep. Natuurlijk doe je lekker waar je zin in hebt, vooral doen. Maar botox voor een jongere look, daar pas ik persoonlijk voor. Als digital natives groeien mijn dochters op met social media. Ze hebben nog geen mobiel, maar dat moment gaat komen. Ik wil ze leren voorbij het plaatje te kijken en daarin zelf een voorbeeld voor ze zijn.
Beweging in de media en de beauty-industrie: van anti-aging naar pro-aging
De beauty-industrie verkoopt het verlangen naar een jeugdig schoonheidsideaal, dat moet en dat kan anders. Ik hoop dat de gezichtscrèmes met de tekst anti-aging’ uit de schappen verdwijnen. En dat het woord huidverjonging uit onze spreek- en schrijftaal wordt verbannen. Taal is een krachtig mechanisme. Gelukkig zijn er merken die zorgvuldig zijn in hun taalgebruik, maar er is nog een wereld te winnen.
Op een dag hoop ik dat dochters niet meer aan hun moeders vragen: ‘Mama, gebruik jij anti-rimpelcrème?’
PS Granny zegt in één van de Granny talks in het boek: ‘Draag je rimpels als sieraad’. En zo is het! Wil je meer weten over Granny en over het uitvogelboek? Klik hier.
Geef een reactie