Persona betekent letterlijk in het Latijn: masker. Een masker opzetten associëren we vaak met ‘niet’ jezelf zijn, of een rol spelen. Terwijl tijdens een bal maskerade mensen zich juist vrijer bewegen door een masker op te zetten. Een vorm van zelfexpressie. Al gooiden men -vroegâh – de remmen compleet los tijdens deze festiviteiten en was er naast glamour ook gruwel. De geschiedenis laat ik even voor wat het is. Ik wil het met je hebben over je klant.
Wat beweegt ‘m werkelijk?
In hoeverre zie je een masker bij je klant?
Je klant beter leren kennen via een persona? Doen!
“Word wie je bent.”- Nietzsche
Hallo! Wie bent u?
Jezelf zijn en jezelf laten zien. Vanuit alle rollen die je hebt. Als kind, ouder, werknemer, werkgever, vrijwilliger; noem maar op. Word wie je bent zei Nietzsche. Is dat niet een van de grootste uitdagingen in ons leven? Als dat zo lastig is, hoe zie je dan wie je klant werkelijk is? En wat hij nodig heeft? Waar zit z’n wil en waar zit z’n weerstand? Als je dat vervolgens scherp krijgt; hoe communiceer je dan ráák in een wereld vol prikkels? Daarom houd ik zo van het communicatievak. Communicatie = complex. Dat betekent: uitdaging. En dan denk ik: kom maar op!
“De mensch; wij zijn boeiende wezens.”
Je kunt niet in iemands kop kijken
Dat gáát gewoon niet. Technisch onmogelijk. Al hang je iemand aan de leugendetector; datgene wat hij werkelijk denkt en voelt, dat kan alleen die persoon zelf ervaren. Dat gegeven intrigeert me mateloos. Daarom vind ik fictie lezen waarbij het vertelperspectief vanuit de ‘ik’ is, ook vaak het meest interessant. Als lezer ga ik dan mee in die psychische binnenwereld van het personage. Een mooie vorm voor de schrijver om de dans tussen denken, voelen en handelen te duiden. En bij de discrepanties wordt het interessant: het personage denkt het één, maar doet het ander. De mensch; wij zijn boeiende wezens, toch?
De meest zonnige, charmante persoon kan diep in de krochten van zijn brein, zeer donkere gedachten huisvesten. Topcriminelen zijn daar een goed voorbeeld van. Buitenshuis zijn deze personen (of persona’s?) een compleet ander persoon dan thuis. Als je de verhalen mag geloven dan hè.
“De helderheid van je aanbod bepaalt de helderheid van je marketingcommunicatie.”
Klant: ik wil je nog beter leren kennen
Doen! Hoe beter je weet wie je klant is en wat hij nodig heeft, hoe beter jij kunt aansluiten met je aanbod. De helderheid van je aanbod bepaalt de helderheid van je marketingcommunicatie. Je eigen stijl, toon en taal. Ingrediënten om te verbinden met je doelgroep. Ga aan de slag met een persona als handig gereedschap om je klant beter te leren kennen. Breng zijn verhaal beter in beeld binnen de context van de klantreis & storytelling. Omdat je bezig bent je strategische koers of omdat je wel een opfrisser kunt gebruiken. Wat levert dat op? Beter verbinden, vanuit jouw aanbod. Wil je dat? Let me know! In samenwerking met LenteBloesem heb ik een personaworkshop ontwikkeld. Meer weten over de incompany-mogelijkheden voor je team? Let’s talk about it!
E-mail: kristel@redboots.nl Bellen of WhatsAppen: 06-15206922.
Tekst: Kristel Veltkamp, Redboots. All rights reserved.
Beeld: Pixabay.
Geef een reactie