Storytelling is al zo oud als de mensheid. Onze verre voorouders maakten al pictogrammen; in de vorm van grottekeningen. Kennisoverdracht? Gebeurde bij het kampvuur. Had je geen zin om in je berevelletje bij het kampvuur te zitten? Risico. Misschien werd nét die avond door het stamhoofd verteld wat je moest doen als je oog in […]
Storytelling: de klant is de held in zijn eigen verhaal en jij gidst hem met je oplossing
Elke week aandacht voor strategische communicatie: hak die olifant in stukjes en maak een tweetrapsraket (deel 2-2)
Aan de slag met een groot thema als strategische communicatie? Maak de drempel idioot laag en hak de olifant in stukken. In dit tweede deel van het tweeluik ‘hak de olifant in stukken’ ga ik dieper in op hoe je op ondernemende wijze met strategische communicatie aan de slag gaat. Visualiseer een olifant en hak […]
Elke week aandacht voor strategische communicatie: hak die olifant in kleine stukjes (deel 1-2)
Eigenlijk zit je te veel met je neus in de operatie. Terwijl je strategisch wilt koersen richting de toekomst. Juist in deze postcovid fase. Je verhaal vertellen. Verbinden met klanten. Het staat hoog op de agenda. Alle collega’s meekrijgen óók. Zeker voor nieuwe collega’s die aan boord zijn gekomen tijdens de pandemie (lees: weinig op […]
Persona: wie is je klant werkelijk?
Persona betekent letterlijk in het Latijn: masker. Een masker opzetten associëren we vaak met ‘niet’ jezelf zijn, of een rol spelen. Terwijl tijdens een bal maskerade mensen zich juist vrijer bewegen door een masker op te zetten. Een vorm van zelfexpressie. Al gooiden men -vroegâh – de remmen compleet los tijdens deze festiviteiten en was […]
AMORE: krachtige interne communicatie
Buiten winnen = binnen beginnen. Met buiten doel ik op je klanten. Met binnen doel ik op je medewerkers. Je product of dienst is goed. Je marketingcommunicatie is ook goed. Niets nieuws onder de zon. Je interne communicatie is ook goed. Of..? Tsja, toch is interne communicatie in de praktijk vaak best lastig. Hoe communiceren […]
Naast inspiratie heb je ook deo nodig
Natuurlijk heb je die boost nodig: 100 % pure inspiratie die moeiteloos overvloeit naar motivatie. Als brandstof voor doen. Doelen stellen. Je resultaat SMART formuleren. Dat betekent zweten. Zeker als je iets nieuws doet, of anders dan anders. Ontwerpen. Toetsen. Bijslijpen. Vallen, opstaan en weer doorgaan. Noeste arbeid. Zin maken als je geen zin hebt. Discipline. […]
Wat is de future state voor je klant?
We waren in gesprek over de bouw van de website van businesscollage. De websitebouwer vroeg: ‘wat is de future state’, wat krijg ik in de toekomst? Het is belangrijk om dat helder neer te zetten op de landingspagina. Dat moeten mensen direct kunnen zien.’ Goed punt. Daarop had ik op dat moment geen pasklaar antwoord. […]
Creëer mentale foto’s voor krachtige intrapersoonlijke communicatie
The Langham in hartje Londen, very posh. Natuurlijk boek ik de duurste suite: 24.000 pond, per nacht. Mijn privé butler serveert champagne en gesuikerde amandelen, terwijl de pianist (inbegrepen in de suite) rustig op de witte vleugel speelt, vlakbij de openhaard. Alsof John Lennon daar zit; imagine… It’s al about imagination Yep: imagination. Pure verbeelding. […]
Een shotje zang als alledaagse blijmaker
Op de basisschool zong ik bij kinderkoor Mozaïek. Op de middelbare school zong ik met veel plezier verder tijdens muziekles onder bezielende begeleiding van mijn muziekleraar Ruut te Velthuis. Het leslokaal op de Waerdenborch had verschillende plateaus vol instrumentarium: een piano, gitaren, statieven met microfoons, een drumstel. Als leerlingen zaten we in een soort kuil […]
Hoeveel boterhammen zal ik smeren in mijn leven?
Hopelijk veel. Heel veel boterhammen waarbij elke keer als het mes over de boterham danst een vleug liefde als onzichtbaar beleg meegaat. Een ritueel dat elke dag terugkomt. Soms discussie geeft: “Nee, ik wil niet eerst een boterham met hartig beleg. Ik wil hágelslág!” Hoe lang ga ik hun boterhammen smeren? Zelf dingen doen is […]